måndag 14 september 2015

År 9 Riksdag, regering och EU

Eleverna arbetar med frågan: Hur styrs Sverige? De jobbar i basgrupper med makt och demokrati, Sveriges grundlagar, riksdag, regering och EU. Vi har sett antal kortfilmer från Youtube och sli.se om detta.

De har sedan en individuell inlämningsuppgift där de ska redovisa hur nya förslag i valfri fråga behandlas i riksdag, regering och EU.

Vi började dock med att lotta vilka riksdagspartier som de olika basgrupperna ska representera vid den riksdagsdebatt som kommer att äga rum torsdagen den 1 oktober. De fick sedan välja vilka frågor som de skulle debatter. De har valt att debattera frågorna:

Hur ska ni skapa fler jobb till alla arbetslösa ?
Hur ska ni skapa bättre jämställdhet i Sverige, EU?
Hur ska ni skapa bättre förutsättning för invandrare?
Hur vill ni att vårt försvar ska se ut i framtiden? Hur ska ni lösa det?
Hur vill ni trygga miljön och den hållbara utvecklingen i framtiden? Vilka lösningar ser ni på energifrågorna?


År8 Lag och rätt

Eleverna har studerat området lag och rätt och nu är vi inne på sista veckan med detta område, De har diskuterat lagar, regler och normer. Jag har undervisat om vilka uppgifter polisen, åklagare och domstolar har när ett brott begåtts. De har sett hur en rättegång går till från domstolarnas hemsida: www,domstol,se. De ser även film om Barn i fängelse.

Denna vecka kommer vi arbeta med etik och moral samt olika etiska modeller. De avslutar veckan och arbetsområdet med att diskutera olika etiska problem t ex dödsstraff, barn i fängelse.

8B jobbar dessutom med en artikel om organiserad brottslighet som de skriver på engelska. Det är en ämnesintegrerad uppgift sh och en som lämnas in slutet av veckan.

Nästa vecka börjar de studera det svenska välfärdssamhället med kommuner och landsting.

År7 Vad håller vi på med just nu?

Eleverna har jobbat med de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen och organisationer som arbetar för att hjälpa människor som blir kränkta runt om i världen. De fick visa vad de har för kunskaper i ämnet förra veckan.

Nu börjar vi jobba med kartkunskap och denna gång kommer eleverna öva på kartboken och gradnätet, De kommer att jobba med ett antal stenciler för att öva på gradnätet. De får öva olika kartor på Seterra för att öva namngeografi på t ex världsdelarna, hav, öar mm. De kommer sedan få göra en reseguide om Australien för att öva på att tolka olika kartor i kartboken samt använda geografiska begrepp.

torsdag 3 september 2015

Välkommen till Bergskolan

Första veckan mjukstartade vi med att alla klasser var med sina mentorer i två och en halv dag. Vi pratade om och arbeta med b.la. likabehandlingsplanen. Eleverna i 7B fick diskutera vad orden trygghet, respekt, ansvar, gemenskap, bra arbetsmiljö samt vett och etikett betyder för dem. De sammanfattade klassens åsikter i form av planscher som nu sitter uppe i deras hemklassrum.


Klassen fick även fundera på framtiden och då närmare bestämt hur de skulle ta sig fram i framtiden. Här är deras otroligt intressanta förslag på framtida transportmedel.


Bilden visar förslag på:
1) Svägway (en segway med svärd)
2) Ekologiska planet (ett flygande hus)
3) Bussbert (en "grön" buss som flyger eller rullar på vägen)
4) Flygexpressen (ett flygande hus som är grönt, går på luft och det fungerar som fotosyntesen)
5) Okay, allt är okay (en flygande elbil med GPS autopilot, allt går att återvinna)
6) Flygande huset (ett flygande hus med solceller och eget reningsverk)



tisdag 19 maj 2015

Folkmord

Tiden har gått så fort och nu är det dags för 9:ornas sista arbetsuppgift. De kommer att blogga om olika folkmord. 9B började i blogga i dag. Jag hoppas och tror att det kommer att bli en mycket bra blogg om olika folkmord. Alla är hjärtligt välkomna att besöka bloggen och se den utvecklas och läsa spännande blogginlägg.

Länk: http://bergskolan9bfolkmord.blogspot.se/

Nu är även 9A i gång med sin blogg men det kan dröja till nästa vecka innan det börjar komma inlägg på bloggen.

Länk:  http://bergskolan9afolkmord.blogspot.se/

Framtidens arbetsliv

8A är på PRAO de närmaste veckorna. De förberedde sig genom att studera utvecklingen av den svenska arbetsmarknaden och diskuterade framtidens arbetsmarknad. När de kommer tillbaka från sina PRAO-platser kommer de få öva på att söka jobb via arbetsförmedlingens hemsida samt skriva CV med hjälp av svenska lektionerna.

Med en tidsmaskin till antiken

7A och 7B har hamnat i en tidsmaskin till antingen antikens Grekland eller antikens Rom. De har återvänt och håller nu på och samlar mer fakta om de olika kulturerna eftersom de är med i en tävling. Vem skapar det bästa manuset till en SVT-dokumentär om antiken? Eleverna lämnar in sina bidrag den 9 juni och vi, SO och SV- lärarna kommer sedan att bedöma deras bidrag. De kommer även att läggas i SO-rummet i Edwise  så  föräldrar och andra läsa deras bidrag. Spännande!