lördag 28 september 2013

V39-v43 Tema demokrati

Vi har nu börja arbeta med ett temaarbete som heter demokrati.

År 7 arbetar med mänskliga rättigheter och massmedia. Vilka är de mänskliga rättigheterna och skyldigheterna? Vad säger barnkonventionen? Vad finns det för organisationer som arbetar för att de mänskliga rättigheterna ska följas? Hur skildrar massmedia det område som de valt att arbeta med? Detta är exempel på grundfrågor som eleverna kan arbeta med.

År 8 arbetar med Ung i dag och massmedia, vilket är en stor del av ungdomars vardag.Vad finns det för möjligheter och risker med massmedia? är en fråga som de kan välja att arbeta med utifrån det område som de valt att arbeta med.

År 9 arbetar med den demokratiska processen samt frågor om mänskligt och omänskligt. Hur Sverige styrs med riksdag, regering och EU. De ska utifrån valt område visa att de förstår hur beslut/lagar som rör deras område beslutas i Sverige. De kan även fundera över hur massmedia påverkar deras åsikter samt vilka uppgifter som massmedia har. De kommer ju inte få vara med och rösta nästa år men sen är det bara fyra år tills det är dags för dem att göra ett val.


v34-v38

Det har nu gått ett par veckor av detta läsår och vi har kommit igång med läsårets arbeten. Vi har många elever som arbetar riktigt bra på lektionerna.

7A har jobbat med att ange en stads plats med hjälp av gradnätet. De har övat världsdelar, öar, bergskedjor, vulkaner större städer och länder samt eget val av kartor på seterra.net (En hemsida där man kan öva geografi). De arbetade sedan med egna presentationer av Australiens geografiska förhållanden. För föräldrar och elever kommer de att publiceras på 7A:s SO-rum i Edwise.

8A,8B och 8C har arbetat med brottshistorier samt funderat över etik och moral när det gäller dödsstraffet. Några elever har även hunnit göra artiklar över organiserad brottslighet. Vi hoppas att vi ska kunna publicera deras brottshistorier på Bergskolans blogg men om det inte är möjligt kommer de att publiceras i deras SO-rum på Edwise.

9A och 9C har funderat över hur det blev möjligt för västvärlden att industrialiseras. Det har själv valt arbetsform, några valde att göra planscher, andra har valt att göra rapporter och tidningar. Deras arbeten kommer att publiceras i deras SO-rum på Edwise. Vi har även haft en individuell kunskapsredovisning i ämnet.

lördag 31 augusti 2013

Hej

Jag hoppas att ni har haft en skön sommar och är redo för detta läsår. Vi mjukstartade med några lugnare dagar men nu är vi i gång för fullt.

7A jobbar med kartkunskap, gradnätet och kartboken. De kommer att jobba med en inlämningsuppgift som ska vara klar och inlämnad fredag v38.

8A, 8B och 8C jobbar med brottshistorier som förhoppningsvis kommer att kunna läsas av fler än eleverna, deras kompisar och lärarna i svenska och SO i dessa klasser.

9A och 9C funderar kring hur den nya tiden påverkade möjligheten till industrialiseringen av västvärlden, vad som krävs för att ett industrisamhället ska växa fram samt hur kommer världen att utvecklas i framtiden. De har kunskapsredovisning fredag v38.

Alla elever och vårdnadshavare kommer inom kort bli inbjudna till klassernas SO-rum på Edwise. Där kommer uppgifter, betygskriterier, elevarbeten, mm att finnas.

Jag hoppas att vi får ett bra och lärorikt år tillsammans.

Eva-Lena

torsdag 13 juni 2013

Folkmord 9B

Klassen har haft tvärgruppsredovisningar om olika folkmord och jag har fått lyssna på flera riktigt bra inspelningar av deras redovisningar. Jag har även fått se en mycket bra film om folkmorden i Sovjetunionen. Filmen är inspelad av fyra tjejer på Hägnan i Luleå.  Vilka skådespelartalanger.

En grupp valde att göra en blogg om folkmordet i Irak. Gå in och läs om folkmordet på deras blogg.

http://irakfolkmordet.blogg.se/

Eleverna fick använda sig av google docs när de samla fakta om de olika folkmorden och de använde huvudsakligen två hemsidor för att få all information. Två sidor som jag kan rekommendera till alla att gå in och studera.

http://www.levandehistoria.se/ 
http://www.amnesty.se/

tisdag 11 juni 2013

Tankar om livets stora frågor

I samband med att 9B studerade olika världsreligioner fick de även i uppgift att fundera över några av livets stora frågor såsom vad är meningen med livet? Hur ser ni på äktenskapet och skilsmässor? Vad anser du om sex före äktenskapet? Hur ser du på dödshjälp, aborter, fosterdiagnostik och genmanipulation? Jag har fått tillåtelse att publicera en av elevernas svar på dessa frågor.

Jag rekommenderar att ni tar er tid och läser denna krönika. Klicka här


fredag 31 maj 2013

7A och 7B

Vi har avslutat arbetsområdet om antiken och börjat fundera över lag och rätt. Jag har pratat om lagar, regler och normer och sedan har klasserna sett två filmer om barn som sitter i fängelse runt om i världen. 7A har sedan hunnit diskutera och jämföra vilka olika normer och regler som de har i familjen, på skolan och på fritiden. Efter dagens utflykt till "Lillan" står det klart att vi tyvärr behöver diskutera hur de följer och respekterar de lagar och regler som vi har i trafiken.


lördag 18 maj 2013

7A och 7B

På måndag bjuder 7A på teater och på tisdag bjuder 7B på teater. Inbjudan finns även på bergskolans blogg: http://www.bergskolan.blogspot.se/


Det ska bli roligt att se resultatet av deras arbete. I torsdags skrev de kunskapsredovisningen i ämnet, vilka vi lärare nu sitter och läser för att göra en betygsbedömning. De fick visa sina kunskaper om antiken utifrån den kultur som de valt att arbeta med.

Resten av denna termin kommer vi att fundera över skillnaden mellan lagar, regler och normer. Vi kommer att ha genomgång, se film och diskutera detta ämne i mindre grupper. Vi börjar höstterminen med att skriva brottshistorier och besöker Luleå tingsrätt, där vi får vara med vid en rättegång.