9A och 9C kommer att fundera över vilka
energikällor som vi ska använda i framtiden och vad vi gör och kan göra
för att få en hållbar utveckling för framtiden. Det är ett
ämnesövergripande arbete där ämnena Ge/Sh/Fy/Tk och svenska ingår.
Eleverna kommer få presentera sina förslag på framtidens energikällor för sina föräldrar i slutet av terminen. Inbjudan kommer via Edwise och Bergskolans blogg i början av december.
Elever, föräldrar och lärare som kommer till redovisningen kommer få rösta på det förslag som de anser är bäst. Resultatet kommer att redovisas här på bloggen. Eleverna kommer även få visa sina kunskaper i ämnet vid en individuell kunskapsredovisning tisdag v51.
lördag 9 november 2013
Vad händer resten av terminen för 8A,8B och 8C
8A, 8B och 8C kommer att fundera över vilken påverkan kristendomen
har och har haft på våra liv. Jag och två kollegor går kurs i entreprenöriellt
lärande och det arbete som år 8 kommer att göra fram till jul är ett
arbete som ingår i den kursen. Vi kommer att redovisa elevernas uppdrag
och arbete för våra kursledare och kurskamrater i början av januari.
Eleverna har fått välja uppdrag som de kommer att arbeta utifrån. De redovisar sitt arbete i slutet av terminen och då kommer de även individuellt få visa vilka kunskaper de har fått i ämnet.
Det är ett ämnesövergripande arbete där ämnena Re/Hi/Sh/Sv/Bi och slöjd ingår. Vi har även ett samarbete med Nederluleå kyrkoförsamling. De kommer t.ex. vara med och hjälpa oss att guida våra elever när vi besöker Gammelstad under en dag.
Eleverna har fått välja uppdrag som de kommer att arbeta utifrån. De redovisar sitt arbete i slutet av terminen och då kommer de även individuellt få visa vilka kunskaper de har fått i ämnet.
Det är ett ämnesövergripande arbete där ämnena Re/Hi/Sh/Sv/Bi och slöjd ingår. Vi har även ett samarbete med Nederluleå kyrkoförsamling. De kommer t.ex. vara med och hjälpa oss att guida våra elever när vi besöker Gammelstad under en dag.
söndag 3 november 2013
Vad händer resten av terminen för 7A?
Nu är snart höstlovet slut och vi har ett par veckor kvar av arbete innan jullovet. Jag hoppas att alla elever har haft ett bra lov och nu är laddade för en ny period av arbeten.
7A kommer att börja fundera över vad religion är. De kommer få diskutera livsfrågorna och vad som menas med etik och moral.
Sedan kommer de få i uppdrag att vara arkeologer. Vi läser om olika tidiga kulturer och sedan får de välja en kultur som de vill studera mer ingående. När och var fanns denna kultur? Hur levde de i denna kultur? Vad trodde människorna på i de tidiga civilisationerna? Hur påverkades deras liv av den tro de hade? Fanns det olika samhällsklasser i kulturen? Varför försvann kulturen är frågor som eleverna kommer söka svaren på? Arkeologerna kommer ha möten under v 51 då de berättar för varandra om den kultur som de studerat och sedan jämför kulturerna med varandra. Här kommer jag att arbeta ämnesövergripande med mig själv. De ämnen som kommer att ingå är Re/Hi/Sh och geografi.
7A kommer att börja fundera över vad religion är. De kommer få diskutera livsfrågorna och vad som menas med etik och moral.
Sedan kommer de få i uppdrag att vara arkeologer. Vi läser om olika tidiga kulturer och sedan får de välja en kultur som de vill studera mer ingående. När och var fanns denna kultur? Hur levde de i denna kultur? Vad trodde människorna på i de tidiga civilisationerna? Hur påverkades deras liv av den tro de hade? Fanns det olika samhällsklasser i kulturen? Varför försvann kulturen är frågor som eleverna kommer söka svaren på? Arkeologerna kommer ha möten under v 51 då de berättar för varandra om den kultur som de studerat och sedan jämför kulturerna med varandra. Här kommer jag att arbeta ämnesövergripande med mig själv. De ämnen som kommer att ingå är Re/Hi/Sh och geografi.
lördag 28 september 2013
V39-v43 Tema demokrati
Vi har nu börja arbeta med ett temaarbete som heter demokrati.
År 7 arbetar med mänskliga rättigheter och massmedia. Vilka är de mänskliga rättigheterna och skyldigheterna? Vad säger barnkonventionen? Vad finns det för organisationer som arbetar för att de mänskliga rättigheterna ska följas? Hur skildrar massmedia det område som de valt att arbeta med? Detta är exempel på grundfrågor som eleverna kan arbeta med.
År 8 arbetar med Ung i dag och massmedia, vilket är en stor del av ungdomars vardag.Vad finns det för möjligheter och risker med massmedia? är en fråga som de kan välja att arbeta med utifrån det område som de valt att arbeta med.
År 9 arbetar med den demokratiska processen samt frågor om mänskligt och omänskligt. Hur Sverige styrs med riksdag, regering och EU. De ska utifrån valt område visa att de förstår hur beslut/lagar som rör deras område beslutas i Sverige. De kan även fundera över hur massmedia påverkar deras åsikter samt vilka uppgifter som massmedia har. De kommer ju inte få vara med och rösta nästa år men sen är det bara fyra år tills det är dags för dem att göra ett val.
År 7 arbetar med mänskliga rättigheter och massmedia. Vilka är de mänskliga rättigheterna och skyldigheterna? Vad säger barnkonventionen? Vad finns det för organisationer som arbetar för att de mänskliga rättigheterna ska följas? Hur skildrar massmedia det område som de valt att arbeta med? Detta är exempel på grundfrågor som eleverna kan arbeta med.
År 8 arbetar med Ung i dag och massmedia, vilket är en stor del av ungdomars vardag.Vad finns det för möjligheter och risker med massmedia? är en fråga som de kan välja att arbeta med utifrån det område som de valt att arbeta med.
År 9 arbetar med den demokratiska processen samt frågor om mänskligt och omänskligt. Hur Sverige styrs med riksdag, regering och EU. De ska utifrån valt område visa att de förstår hur beslut/lagar som rör deras område beslutas i Sverige. De kan även fundera över hur massmedia påverkar deras åsikter samt vilka uppgifter som massmedia har. De kommer ju inte få vara med och rösta nästa år men sen är det bara fyra år tills det är dags för dem att göra ett val.
v34-v38
Det har nu gått ett par veckor av detta läsår och vi har kommit igång med läsårets arbeten. Vi har många elever som arbetar riktigt bra på lektionerna.
7A har jobbat med att ange en stads plats med hjälp av gradnätet. De har övat världsdelar, öar, bergskedjor, vulkaner större städer och länder samt eget val av kartor på seterra.net (En hemsida där man kan öva geografi). De arbetade sedan med egna presentationer av Australiens geografiska förhållanden. För föräldrar och elever kommer de att publiceras på 7A:s SO-rum i Edwise.
8A,8B och 8C har arbetat med brottshistorier samt funderat över etik och moral när det gäller dödsstraffet. Några elever har även hunnit göra artiklar över organiserad brottslighet. Vi hoppas att vi ska kunna publicera deras brottshistorier på Bergskolans blogg men om det inte är möjligt kommer de att publiceras i deras SO-rum på Edwise.
9A och 9C har funderat över hur det blev möjligt för västvärlden att industrialiseras. Det har själv valt arbetsform, några valde att göra planscher, andra har valt att göra rapporter och tidningar. Deras arbeten kommer att publiceras i deras SO-rum på Edwise. Vi har även haft en individuell kunskapsredovisning i ämnet.
7A har jobbat med att ange en stads plats med hjälp av gradnätet. De har övat världsdelar, öar, bergskedjor, vulkaner större städer och länder samt eget val av kartor på seterra.net (En hemsida där man kan öva geografi). De arbetade sedan med egna presentationer av Australiens geografiska förhållanden. För föräldrar och elever kommer de att publiceras på 7A:s SO-rum i Edwise.
8A,8B och 8C har arbetat med brottshistorier samt funderat över etik och moral när det gäller dödsstraffet. Några elever har även hunnit göra artiklar över organiserad brottslighet. Vi hoppas att vi ska kunna publicera deras brottshistorier på Bergskolans blogg men om det inte är möjligt kommer de att publiceras i deras SO-rum på Edwise.
9A och 9C har funderat över hur det blev möjligt för västvärlden att industrialiseras. Det har själv valt arbetsform, några valde att göra planscher, andra har valt att göra rapporter och tidningar. Deras arbeten kommer att publiceras i deras SO-rum på Edwise. Vi har även haft en individuell kunskapsredovisning i ämnet.
lördag 31 augusti 2013
Hej
Jag hoppas att ni har haft en skön sommar och är redo för detta läsår. Vi mjukstartade med några lugnare dagar men nu är vi i gång för fullt.
7A jobbar med kartkunskap, gradnätet och kartboken. De kommer att jobba med en inlämningsuppgift som ska vara klar och inlämnad fredag v38.
8A, 8B och 8C jobbar med brottshistorier som förhoppningsvis kommer att kunna läsas av fler än eleverna, deras kompisar och lärarna i svenska och SO i dessa klasser.
9A och 9C funderar kring hur den nya tiden påverkade möjligheten till industrialiseringen av västvärlden, vad som krävs för att ett industrisamhället ska växa fram samt hur kommer världen att utvecklas i framtiden. De har kunskapsredovisning fredag v38.
Alla elever och vårdnadshavare kommer inom kort bli inbjudna till klassernas SO-rum på Edwise. Där kommer uppgifter, betygskriterier, elevarbeten, mm att finnas.
Jag hoppas att vi får ett bra och lärorikt år tillsammans.
Eva-Lena
Jag hoppas att ni har haft en skön sommar och är redo för detta läsår. Vi mjukstartade med några lugnare dagar men nu är vi i gång för fullt.
7A jobbar med kartkunskap, gradnätet och kartboken. De kommer att jobba med en inlämningsuppgift som ska vara klar och inlämnad fredag v38.
8A, 8B och 8C jobbar med brottshistorier som förhoppningsvis kommer att kunna läsas av fler än eleverna, deras kompisar och lärarna i svenska och SO i dessa klasser.
9A och 9C funderar kring hur den nya tiden påverkade möjligheten till industrialiseringen av västvärlden, vad som krävs för att ett industrisamhället ska växa fram samt hur kommer världen att utvecklas i framtiden. De har kunskapsredovisning fredag v38.
Alla elever och vårdnadshavare kommer inom kort bli inbjudna till klassernas SO-rum på Edwise. Där kommer uppgifter, betygskriterier, elevarbeten, mm att finnas.
Jag hoppas att vi får ett bra och lärorikt år tillsammans.
Eva-Lena
torsdag 13 juni 2013
Folkmord 9B
Klassen har haft tvärgruppsredovisningar om olika folkmord och jag har fått lyssna på flera riktigt bra inspelningar av deras redovisningar. Jag har även fått se en mycket bra film om folkmorden i Sovjetunionen. Filmen är inspelad av fyra tjejer på Hägnan i Luleå. Vilka skådespelartalanger.
En grupp valde att göra en blogg om folkmordet i Irak. Gå in och läs om folkmordet på deras blogg.
http://irakfolkmordet.blogg.se/
Eleverna fick använda sig av google docs när de samla fakta om de olika folkmorden och de använde huvudsakligen två hemsidor för att få all information. Två sidor som jag kan rekommendera till alla att gå in och studera.
http://www.levandehistoria.se/
http://www.amnesty.se/
En grupp valde att göra en blogg om folkmordet i Irak. Gå in och läs om folkmordet på deras blogg.
http://irakfolkmordet.blogg.se/
Eleverna fick använda sig av google docs när de samla fakta om de olika folkmorden och de använde huvudsakligen två hemsidor för att få all information. Två sidor som jag kan rekommendera till alla att gå in och studera.
http://www.levandehistoria.se/
http://www.amnesty.se/
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)